Lading av elbiler og plugg-in hybrider er blitt mer og mer vanlig og med dette har også fokus på sikker lading kommet mer og mer i fokus.

Som et ledd i dette og for å sikre at vi kan tilby kundene våre den beste servicen har vi valgt å satse på dette og etterhvert opparbeidet oss en god kunnskap og kompetanse på dette området. Vi har i dag en saksbehandler og to montører som hovedsakelig jobber med dette. Disse har kompetanse og erfaring innenfor alt fra små enkle hjemmeladere til de mer avanserte og helt opp til de store hurtig laderne som står plassert rundt på offentlige steder og enkelte bedrifter.

Torp Elektro tilbyr elbil ladere hjemme på vegne av en rekke bilforhandlere i store deler av Vestfold, deriblant:

Tesla – Audi – Jaguar – BMW – Mercedes – Volkswagen – KIA – Nissan – Hyundai

Dersom du ønsker en sikker lading hjemme eller på arbeidsplassen ta gjerne kontakt med vår saksbehandler på elbil

Frank Kittilsen

Saksbehandler Elbil

frank@torpelektro.no

900 17 221

Hva anbefaler vi og hva skal man velge

Hjemme lader eller stikk?

  • Som primærlading anbefales det på det sterkeste fra DSB at man benytter hjemme ladere til all primær lading. Dette gir en sikker og trygg lading da dette er et system som er laget for å lade opp elektriske kjøretøy og er beregnet for å tåle opp til 63A
  • Dersom man ønsker å benytte en vanlig stikkontakt er det viktig at man passer på at man ikke lader med mer en 10A selv om at man har en 16A kurs. Dette for at vanlige stikkontakter ikke er beregnet for langvarig belastning på mer enn 10A. Og vi ser dessverre ukentlig brann tilløp der hvor folk har ladet med mer.

Lader med eller uten kabel?

  • Vår anbefaling er å benytte hjemme ladere med integrert kabel og at denne installeres slik at den henger lett tilgjengelig der hvor man har ladepunktet på bilen.
  • Dersom man velger en lader uten kabel så må man enten kjøpe en separat kabel som henger fast på laderen eller benytte den kabelen som medfølger bilen. Bakdelen med å benytte den kabelen som medfølger bilen er at man må pakke denne sammen hver gang og ta den med seg dersom man skal lade utenfor hjemmet. (hurtig ladestasjoner har egen kabel)

Hvor mange ladere trenger jeg?

  • Her vil vår anbefaling være å ha en lader per bil. Grunnen til dette er i all hovedsak av komfort. Dersom man velger å benytte en lader pr bil så er det lett å sette i laderen når man parkerer bilen og så slipper man å tenke noe mer på dette. I motsetning til hvis man deler laderen mellom flere biler der hvor man må passe på at når en bil er full eller fått det den trenger så må man «ut» og plugge om bilene og kanskje også flytte de.
  • Problemet med flere ladere er at man i enkelte tilfeller ikke har nok tilgjengelig strøm til å lade alle med full ladeeffekt hele tiden. Men dette kan løses ved at man installerer et lastfordelings system. Dette vil si at lader man alene så får man full effekt, når bil nr 2 kommer så deler disse på effekten og så fort den ene er full ladet så får den siste all tilgjengelig effekt.

Hva sier El forskriften / normen? (enkelt forklart / NEK:400-2018 – 722)

  • Alle som kjøper et ladbart kjøretøy kommer under den nye normen da det blir regnet som bruks endring av installasjonen og den nye normen må således benyttes.
  • Det stilles krav til at alle ladepunkter (stikk og ladestasjon) er utstyrt med separat jordfeil beskyttelse type-B
  • Alle installasjoner som inneholder et eller flere ladepunkter skal også være utstyrt med et overspenningsvern.
  • Dersom man skal benytte en vanlig stikkontakt så skal det fortrinsvis være en separat kurs fra fordelingen til denne. Dette kan fravikes dersom det er lite hensiktsmessig og legge opp ny kurs og at kunde aksepterer at strømmen kan frafalle uten forvarsel.
  • Når det benyttes en vanlig stikkontakt til lading av elbil så skal det være en enkel stikkontakt som max er sikret med 10A